Bill Balaskas

 

Bill Balaskas (b. 1983, Thessaloniki) is an artist, writer and academic based in London. Using various media and techniques, Balaskas explores contemporary political issues and their connections with the visual culture of globalization. His works have been exhibited internationally, in galleries, museums, festivals and public spaces. Selected exhibitions: Whitstable Biennale (2022), Stegi Onassis Foundation (2021), Stanley Picker Gallery (2019), State of Concept (2019), EMST National Museum of Contemporary Art (2018), Kalfayan Galleries (2017), Museu d'Art Contemporani de Barcelona (2016), ARTIUM Museum of Contemporary Art of the Basque Country (2016), Centro de Arte Dos de Mayo (2015), Les Chiroux (2015), BOZAR (2014), John Hansard Gallery (2014), Le CENTQUATRE (2014 ), Transmediale (2014), TENT (2014), 4th Thessaloniki Biennale (2013), Talbot Rice Gallery (2012), British Film Institute (2010), National Gallery of Indonesia (2007) and Les Abattoirs (2007). Selected lecture-performances and lectures: Musée du Louvre (2021), Cork Opera House (2019), Warburg Haus (2017), Goldsmiths University (2015), Oxford University (2014), 11th Sharjah Biennial (2013), Central Saint Martins (2013), Tate Liverpool (2012), Germanisches Nationalmuseum (2012) and Victoria & Albert Museum (2010). In 2012, he represented the United Kingdom at the London Cultural Olympiad and in Maribor, European Capital of Culture, while in 2018 he represented Greece at the Italian memorial exhibition for the centenary of the end of the First World War, in Vittorio Veneto. In addition, in 2018 he was selected as one of the 4 winners of the annual art awards of the European Investment Bank Institute, while he has been nominated for various international awards, including BLOOOM Award of Art Düsseldorf (2019), Constance Fairness Foundation Prize (2015), Prix de la Jeune Scène Artistique Méditerranéenne by the Jean-Luc Lagardere Foundation / HYam (2014), and AUDI Art Award by Art Cologne (2013). In parallel with his artistic practice, between 2012 and 2020 he was editor for the Leonardo Electronic Almanac (MIT Press). Furthermore, his essays have been published in academic and cultural publications such as the Journal of Visual Culture, Third Text, Revista Arta and Espace Art Actuel. His most recent books, co-edited with Carolina Rito, are ‘Fabricating Publics: The Dissemination of Culture in the Post-truth Era’ (Open Humanities Press, 2021), and ‘Institution as Praxis: New Curatorial Directions for Collaborative Research’ (Sternberg Press, 2020). With initial studies in economics (Aristotle University of Thessaloniki), he holds a PhD in Critical Writing in Art and Design and an MA in Communication Art and Design from the Royal College of Art. Since 2019, Balaskas has been Director of Research, Business and Innovation at the School of Arts of Kingston University, London.

4.7.22 029.jpg

Bill Balaskas during the production of the neon installation of "2291". Photo: Thanos Kartsoglou.

Ο Βασίλης Μπαλάσκας κατά τη διάρκεια της παραγωγής της εγκατάστασης νέον του "2291". Φωτο: Θάνος Καρτσόγλου.

Βασίλης Μπαλάσκας

Ο Βασίλης Μπαλάσκας (γεν. 1983, Θεσσαλονίκη) είναι εικαστικός, συγγραφέας και ακαδημαϊκός με έδρα το Λονδίνο. Χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα και τεχνικές, ο Μπαλάσκας διερευνά σύγχρονα πολιτικά ζητήματα και τις διασυνδέσεις τους με τον οπτικό πολιτισμό της παγκοσμιοποίησης. Έργα του έχουν εκτεθεί διεθνώς, σε γκαλερί, μουσεία, φεστιβάλ και δημόσιους χώρους. Επιλεγμένες εκθέσεις: Whitstable Biennale (2022), Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (2021),  Stanley Picker Gallery (2019), State of Concept (2019), ΕΜΣΤ Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (2018), Kalfayan Galleries (2017), Museu d’Art Contemporani de Barcelona (2016), ARTIUM Centro-Museo Vasco de Arte Contemporáneo de Vitoria-Gasteiz (2016), Centro de Arte Dos de Mayo (2015), Les Chiroux (2015), BOZAR (2014), John Hansard Gallery (2014), Le CENTQUATRE (2014), Transmediale (2014), TENT (2014), 4η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (2013), Talbot Rice Gallery (2012), British Film Institute (2010), Εθνική Πινακοθήκη της Ινδονησίας (2007) και Les Abattoirs (2007). Επιλεγμένες lecture-performances και διαλέξεις: Musée du Louvre (2021), Cork Opera House (2019), Warburg Haus (2017), Goldsmiths University (2015),  Oxford University (2014), 11η Μπιενάλε της Sharjah (2013), Central Saint Martins (2013), Tate Liverpool (2012), Germanisches Nationalmuseum (2012) και Victoria & Albert Museum (2010). Το 2012, εκπροσώπησε τo Ηνωμένο Βασίλειο στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα του Λονδίνου και στο Maribor, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ενώ το 2018 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Έκθεση Μνήμης της Ιταλίας για τα 100 χρόνια από τη λήξη του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου, στο Vittorio Veneto. Επιπλέον, το 2018 επιλέχθηκε ως ένας από τους 4 νικητές των ετήσιων καλλιτεχνικών βραβείων του Ινστιτούτου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ενώ έχει προταθεί για διάφορα διεθνή βραβεία, μεταξύ των οποίων το BLOOOM Award της Art Düsseldorf (2019), το Constance Fairness Foundation Prize (2015), το Prix de la Jeune Scène Artistique Méditerranéenne των Jean-Luc Lagardere Foundation / HYam (2014) και το AUDI Art Award της Art Cologne (2013). Παράλληλα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα, την περίοδο 2012-2020 ήταν επιστημονικός επιμελητής του ακαδημαϊκού περιοδικού Leonardo Electronic Almanac (MIT Press). Επιπλέον, δοκίμιά του έχουν δημοσιευτεί σε ακαδημαϊκά και πολιτιστικά έντυπα, όπως τα Journal of Visual Culture, Third Text, Revista Arta και Espace Art Actuel. Τα πιο πρόσφατα βιβλία του, σε συνεπιμέλεια με την Carolina Rito, είναι τα ‘Fabricating Publics: The Dissemination of Culture in the Post-truth Era’ (Open Humanities Press, 2021) και ‘Institution as Praxis: New Curatorial Directions for Collaborative Research’ (Sternberg Press, 2020). Με αρχικές σπουδές στις οικονομικές επιστήμες (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), κατέχει διδακτορικό τίτλο από το πρόγραμμα Critical Writing in Art and Design και μεταπτυχιακό από το πρόγραμμα Communication Art and Design του Royal College of Art. Από το 2019, ο Μπαλάσκας είναι Διευθυντής Έρευνας, Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Kingston (Λονδίνο).